Що таке каталізатор ?
Сучасні автомобілі мають у конструкції багато пристроїв для зниження негативного впливу на довкілля. Щоб знизити шкоду вихлопної системи, каталізатор встановлюється в машині. Цей пристрій виконує важливу роль, але й вартість його висока. Не бажаючи витрачатися на заміну цього вузла, після закінчення терміну експлуатації його просто видаляють із вихлопної системи, але про все по порядку.
Каталізатори – це технічне рішення, що дозволяє підвищити екологічність автомобіля за рахунок допалювання відпрацьованих газів. При порушенні компонування паливної суміші та дефіциту повітря в камерах згоряння не все паливо згоряє і йде разом з вихлопом у навколишнє середовище. Звідси й відповідь на запитання, навіщо потрібний каталізатор, бо в ньому ці залишки палива догоряють. За рахунок цього знижується токсичність вихлопних газів та підвищується екологічність автомобіля. Розглянемо конструкцію та принцип роботи даного вузла.
Що таке каталізатор: конструкція
Цей вузол має форму колби. Вхідний патрубок розташований з боку випускного колектора. Так як це ділянка вихлопної системи, не складно здогадатися, де знаходиться каталізатор. Він розташований відразу за випускним колектором і складається з наступних деталей:
корпус пристрою;
тепловий екран;
місця для датчиків кисню;
стільники;
каталізатори для утримання шкідливих речовин.
Каталізатори – це каталітично активні матеріали, які можуть поглинати шкідливі речовини, такі як окис вуглецю, оксид азоту та водень. Після очищення залишаються лише вода, азот та вуглекислий газ. Розібравшись з тим, що таке каталізатор в машині, слід уточнити, що на вхідному і вихідному патрубках встановлюються лямбда-зонди для аналізу концентрації кисню в газах, що ще не пройшли через каталітично активні речовини і після їх проходження. Тому каталізатор у машині – це не лише зниження токсичності вихлопу, а й аналіз відпрацьованих газів, що дозволяє ЕБУ автомобіля коригувати склад паливної суміші.
Яким буває каталізатор у машині
Розрізняють кілька варіантів цього пристрою. Для дизельного двигуна використовується тільки один тип – сажові. Для бензинових двигунів – металеві та керамічні. Останні мають усередині картридж із кераміки. Відповідь на запитання, навіщо потрібний каталізатор з керамічним картриджем, очевидна. Це найдешевший варіант, проте він може бути недовговічним через тендітність матеріалу. Таку ж конструкцію та міцність мають сажові аналоги для дизельних двигунів.
Багато хто не розуміє, навіщо потрібні каталізатори керамічного та сажевого типу, віддаючи перевагу міцнішим металевим. У більшості випадків вони виготовляються з нержавіючої сталі, а тому їм не страшна волога і вони мають високу стійкість до механічних ударів. Тому металевий каталізатор у машині – це гарантія довговічності даного вузла. Чим більший його експлуатаційний термін, тим менше доведеться витрачатися на його заміну, незважаючи на більш високу вартість порівняно з керамічними та сажевими аналогами.
Як перевірити каталізатор на справність
У процесі експлуатації стільники пристрою забруднюються нагаром. За рахунок цього знижується пропускна здатність, збільшується ймовірність деформації внутрішньої порожнини і, зрештою, вузол перестає виконувати свої функції. Ознаки забитого каталізатора полягають у наступному:
Поява стукоту під машиною, що свідчить про руйнування сотень.
Втрата силовим агрегатом динамічних характеристик.
Поява у відпрацьованих газах запаху сірководню.
Поява проблем із запуском двигуна.
Будь-яка ознака забитого каталізатора з’являється не раніше пробігу 100 тисяч кілометрів. Виняток – сажові та керамічні пристрої, які можуть бути пошкоджені механічним ударом раніше закінчення терміну експлуатації.
Тепер розглянемо, як перевірити каталізатор із використанням манометра. Для цього його необхідно встановити замість лямбда-зонда на вихідному патрубку та порівняти показання із заводськими значеннями, вказаними в технічному мануалі автомобіля. Якщо є ознаки забитого каталізатора, і тиск вихлопних газів на порядок нижчий від заводських значень, потрібне чищення або заміна даного пристрою. Точну діагностику рекомендується виконувати в умовах СТО.
Як почистити каталізатор
Ця процедура дає результат тільки в тих випадках, коли пристрій не сильно забруднений. Це пов’язано з тим, що накопичуючись, нагар твердне і його вийде змити. Тому, як тільки з’явилася перша ознака забитого каталізатора, необхідно його демонтувати та промити рідиною для чищення карбюратора. Можливо, потрібно повторити цю операцію кілька разів для отримання результату.
Щоб не роздумувати, як прочистити каталізатор, рекомендується робити періодично чищення за допомогою спеціальних присадок, що чистять. Вони заливаються в бензобак і чистять від нагару як каталізатор, а й всю вихлопну систему. Перед тим, як почистити каталізатор для промивання карбюратора, необхідно по ньому постукати гайковим ключем. Якщо при кожному ударі всередині пристрою щось дзвенить, значить стільники зруйновані і в чистці немає сенсу.
Навіщо вирізають каталізатори
Видалення даної ділянки вихлопної системи виконують у разі виходу з ладу або для поліпшення технічних характеристик двигуна. Більшість власників авто розуміють для чого потрібний каталізатор, але не всі знають, що він погіршує характеристики силового агрегату. Цей пристрій покращує екологічність автомобіля, але знижує інтенсивність вихлопу через те, що відпрацьовані гази проходять через стільники. Тому витрата палива вища, а потужність двигуна нижче, ніж це було б при прямоточній вихлопній системі.
Виходячи з вищесказаного, кожному стане зрозуміло, навіщо вирізають каталізатор. Якщо замість нього встановити звичайний пламегасник, нічого не перешкоджатиме руху відпрацьованих газів. Вихлопна система стане прямоточною, що знизить витрату палива і поліпшить інаміку силового агрегату. Крім того, видалення даного пристрою цікаво тим, хто знає, що цінного каталізаторів є. Вище говорилося, що такі вироби коштують недешево, а тому й утилізація їх може принести власнику автомобіля додатковий дохід за рахунок наявності на стінках сотень каталітично активних речовин.
Що цінного у каталізаторах
Як каталітично активні речовини виступають дорогоцінні метали, такі як: платина, паладій, родій або іридій. Вони наносяться на стіни стільник, і вихлопні гази входять з ними в реакцію. За рахунок цього відбувається очищення вихлопу. Незалежно від того, що цінне в каталізаторі: платина або іридій, його можна здати на переробку і отримати за це певну суму, залежно від типу даного пристрою. Вага дорогоцінних металів відрізняється у кожному типі